مختار نامه :سریال قرآنی در حال پخش
نوشته شده توسط : نگار رضائی

 

 
مختارنامه
تاريخ دربين مردم جهان آنقدرجذابيت دارد که هر برگ آن مي تواند سوژه آثار نمايشي مختلفي باشد و مردم اين آثار را در کنار فيلم ها و مجموعه هايي با موضوع روز جامعه ببينند و بپسندند. ولي در اين بين مردم ما با تاريخ پرباري که ايران دارد اهميت بيشتري به اين مقوله مي دهند و گواه اين حرف استقبال بيش از اندازه مخاطبان از سريال ها و فيلم هاي تاريخي است. اما مخاطبان تلويزيون اين حق را دارند که بعد از چند سال شاهد سريالي عظيم با ساختاري دقيق و درست و موضوعيت تاريخ اسلام باشند.
مختارنامه، نام یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ابوعبید ثقفی به کارگردانی داود میرباقری است. این سریال به داستان مختار ثقفی ملقب به ابو اسحاق، که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی برمی‌خیزد، می‌پردازد. این سریال در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد.
 
داوود ميرباقري را پيش از اين با آثاري چون «آدم برفي» و «مسافر ري» در سينما و سريال هاي «حکايت مسافر گمنام»، «گرگ ها»، «رعنا»، «امام علي(ع)» و «معصوميت از دست رفته» مي شناختيم. «مختارنامه» ششمين سريال او به شمار مي رود.

 

 

فيلم نامه اوليه سريال «مختارنامه» با عنوان «توابين» سال 81 با تهيه کنندگي محمود فلاح توسط محمدابراهيم سلطاني فر نوشته شده بود.البته ظاهراً متن نوشته شده توسط محمدابراهيم سلطاني فر با معيارهاي ميرباقري تفاوت هايي داشت، به همين دليل فيلم نامه سه بارتوسط حسن ميرباقري؛ محمد بيرانوند و خود داوود ميرباقري بازنويسي شده و در طول نگارش فيلم نامه سريال،حجت الاسلام رسول جعفريان به عنوان محقق تاريخ اسلام در کنار نويسندگان فيلم نامه حضور داشته تا از نظر مستندات تاريخي و ديني متن نهايي با واقعيت هاي تاريخي و ديني مطابقت داشته باشد.
ميرباقري و فلاح حدود يک سال مرحله پيش توليد را با انتخاب بازيگران و لوکيشن ها پشت سر گذراندند تا اينکه فروردين سال 83 «مختارنامه» به شيوه 3 ميلي متري جلوي دوربين عظيم جوانروح رفت.
فیلمبرداری سریال مختارنامه از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در تیر ۱۳۸۸ به پایان رسید.

 

 

 فیلمبرداری این مجموعه، در آران و بیدگل، تهران، آبادان، شوشتر، شهریار، ورامین، تاکستان، قزوین و شاهرود انجام شده است. بخش عمده اي از سريال «مختارنامه» در دکورهاي ساخته شده در منطقه احمدآباد مستوفي درجنوب غربي تهران فيلم برداري شده است.دکورهاي شهر کوفه، مکه و مدائن در احمدآباد مستوفي ساخته شده است و بخش هاي ديگر در بيابان هاي اطراف کاشان، منطقه عشق آباد ورامين، شهر آبادان و مناطق اطراف، شهرستان شاهرود و مناطق اطراف و شهرک سينمايي دفاع مقدس مقابل دوربين رفته است.درکل  سريال «مختارنامه» بيش از 122 لوکيشن داخلي و خارجي داشته است. متولي توليد سريال «مختارنامه» مرکز سيمافيلم است؛ در سریال مختارنامه ۱۱۰ بازیگر اصلی و ۴۰۰ بازیگر فرعی بازی می‌کنند. این سریال دارای ۷۰۰ سکانس است که ۱۰۰ سکانس آن مربوط به ۵ جنگ بزرگ این فیلم هستند.
 
قصه سريال «مختارنامه» از زمان حکومت معاويه آغاز و تا حکومت عبدالملک مروان ادامه پيدا مي کند. در فاصله اين دومقطع تاريخي شانزده سال زندگي مختار ثقفي به تصوير کشيده مي شود. مختارابوعبيد بن ثقفي، سياستمداري با درايت؛ جنگاوري ورزيده و علوي تبارمتعصب بود. او در زمان حرکت امام حسين(ع) به سمت کوفه، به جرم همکاري با مسلم بن عقيل و پناه دادن او در منزل خويش، توسط عبيدالله ابن زياد زنداني شد و در روز عاشورا به دليل زنداني بودن نتوانست امام حسين(ع) و ياران او را همراهي کند، اما پس از آزادي با متحد کردن شيعيان؛ با هدف خوانخواهي امام و ديگر شهداي کربلا با شعار يالثارات الحسين قيام مي کند؛ قيامي که به قصاص تمام قاتلان کربلا و درنهايت تشکيل حکومتي شيعي و عدالت محور منجر شد. زندگي مختارثقفي در سه بخش اين سريال روايت مي شود. بخش نخست مربوط به جواني مختار است و در دو بخش ديگر، ميانسالي تا شهادت وي به تصوير کشيده شده است.
 
 
 
اولین قسمت این سریال در تاریخ جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ از شبکه اول سیما پخش شد. همچنین شبکه آی فیلم پخش این مجموعه را از تاریخ ۱۴ ژانویه برای مخاطبان عرب‌زبان آغاز کرد.
 
بودجه:
بودجه ساخت مجموعه تاریخی «مختارنامه» از سوی محمد بیرانوند نویسنده سریال در گفتگو با «خبرآنلاین» ده میلیارد تومان اعلام شده است.
در این سریال حمیدرضا آشتیانی پور،سرپرست گویندگان و همچنین پرویز بهرام، گویندهی پیشکسوت در مقام راوی حضور دارد.
 

 

 





:: برچسب‌ها: مختار نامه , امام حسین (ع) , بازیگران سریال ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 124
|
تعداد امتیازدهندگان : 37
|
مجموع امتیاز : 37
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
zephyr در تاریخ : 1389/12/10/2 - - گفته است :
tabrik negar khanum web jalebi bud vali khub mishe ag darmorede filmhaie khareji ham benevisiپاسخ:از توجه شما ممنونم لطفا آدرس وبلاگ من رو به بقیه هم بدین تا بقیه هم ببینن و در کامل کردنش کمک کنن خدا خیرتون بده!!!!! نگار رضائی نویسنده وبلاگ تصویر سبز

/weblog/file/img/m.jpg
hosein888 در تاریخ : 1389/10/30/4 - - گفته است :
سلام خوبی عالی بود سری به منم بزن تبادل لینک هم میکنم
حتما بیا منتظرت هستم ها


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: